Ga naar de homepage

In 2015 was het feest; ACSI bestond 50 jaar en kamperen vierde zijn 100ste verjaardag

Een kano, katoenen tent, dekens en een rantsoen. Daarmee ging de eerste kampeerder in het begin van de 20e eeuw in Engeland op pad. De Nederlandse kleermaker Carl Denig raakte geïnspireerd toen hij in Londen iets opving van de kampeeravonturen van deze collega Thomas Holding. Hij ging met een zelfgemaakte tent kamperen op het Engelse eiland Wight. Terug in Nederland smulden de mensen van zijn verhalen waarop Denig op het idee kwam om in plaats van kleding tenten te gaan produceren.

Van elitehobby naar volkssport

Tot dan toe was kamperen vooral besteed aan padvinders, groepen jongeren in georganiseerd verband en militairen. Alleen de ‘lucky few’ die zich een kampeeruitrusting konden veroorloven, trokken de natuur in. Kamperen werd gezien als een sport. Na de Tweede Wereldoorlog kwam hier verandering in en sloeg Nederland massaal aan het kamperen. De overheid vond dat mensen buitenlucht en stilte nodig hadden voor een gezonde geest en een gezond lichaam. Tentjes werden goedkoper en het kamperen nam een enorme vlucht. In de jaren 60 stonden mensen hutje mutje op campings in de duinen en zongen er lustig op los met gitaren rond het kampvuur. In die tijd won de bungalowtent aan populariteit en daarna kwam de caravan in opkomst.

ACSI komt kijken

Onderwijzer Ed van Reine was een fervent kampeerder en trok er in de zomer van 1965 met zijn gezin op uit. Eenmaal op de camping in Spanje, bleek er geen plek meer te zijn. Dat was een teleurstelling na de lange reis. Met twee collega’s uit het onderwijs filosofeerde hij ter plekke over een in Nederland op te zetten reserveringssysteem voor populaire campings in Europa. ‘Auto Camper Service International’ oftewel ACSI werd geboren. Met z’n drieën selecteerden ze 55 campings. Bij terugkomst in Nederland werd er achtergrondinformatie bij de campings gezocht en werd het geheel gepubliceerd. Het doel was dat geen enkele kampeerder meer op een volle camping zou stuiten omdat hij vooraf kon reserveren dankzij de informatie uit de gids. Voor fl. 1,- was het boekje te koop. In een tijd waarin kamperen uitgroeide tot ‘volkssport nummer één’ was een dergelijke gids erg gewild.

Allrounder in de kampeerwereld

Langzaam groeide ACSI uit tot een bedrijf met een breed scala aan producten in de kampeerwereld. Zo werden door de jaren de ACSI Kampeerreizen, ACSI Club ID, Eurocampings en verschillende nieuwe gidsen met deelgebieden en thema’s geïntroduceerd. Vandaag de dag zorgen meer dan 300 inspecteurs er voor dat er alleen kwalitatief hoogwaardige campings in de ACSI gidsen verschijnen. Waar het selecteren van de campings eerst een hobby was, is het nu ook een flinke klus. Gewapend met productinformatie, contracten, instructies, gidsen, kaarten, borden en vlaggen trekken inspecteurs ieder jaar naar hun inspectiegebied. Mede dankzij hen is ACSI in 50 jaar uitgegroeid tot een Europese leider die 500.000 gidsen per jaar verkoopt in 14 landen.